PROJECT PRINCIPLES
Co ovlivňuje kvalitu školního stravování?
Za každým vydaným jídlem v jídelně stojí nespočet faktorů. Projekt MTNT se snaží uchopit změnu školního stravování komplexně, zabývá se postupně všemi součástmi systému. Jedině tak lze dosáhnout změn přínosných, trvalých a udržitelných. Na kvalitě školního stravování se významně podepisuje i vybavenost jídelen, dodavatelské řetězce, organizace provozu a strategie péče o zákazníka.
School meals will offer daily meals to about 2 million children. Meals are served five days a week, with the exception of holidays, holidays, and director's leave, which is almost ten months a year. Almost 400 million meals are issued annually.
The quality of everyday food, even within school meals, has a great impact on health, especially in children who grow and develop. Although food plays an important and very pleasant role in our lives, the school catering system is a cinderella in the whole colossus of education.
However, Cinderella can become the queen of the ball. All that is needed is to join forces, name weaknesses precisely and find clear and concrete solutions that would help increase and control the quality of school meals.
All children should be entitled to the same quality standard of school meals.
The project We have it on a plate (hereinafter referred to as MTNT) wants to name these quality standards and propose a system of regular evaluation of quality indicators, which would lead to the development of the entire system and gradual improvement.
The school catering system is very complex and its quality reflects a number of areas (which at first glance may not even be obvious). In each of them you can find more or less room for improvement. But one thing is clear, all areas need to be addressed, because they are all inextricably linked and interact.
Personál
Systém školního stravování se dlouhodobě potýká s nedostatkem personálu. Chybí logická struktura profesních pozic v rámci školního stravování, ze které by vyplynuly role, povinnosti a konkrétní odpovědnosti jednotlivých členů týmu. Pracovní procesy jsou navíc mnohdy zbytečně komplikované. Finanční ohodnocení je nízké a atraktivita zaměstnání ve školních jídelnách pro mladé absolventy stejně tak.
Můžeme to změnit
-
Pracujeme na návrzích, které by měly zajistit férové platové podmínky, komunikujeme s příslušnými ministerstvy.
-
Zlepšení platových podmínek přirozeně zvýší i přitažlivost oboru.
-
Chceme navrhnout logický koncept praxí ve školních jídelnách pro studenty středních gastronomických škol, kteří tak získají možnost osahat si provoz a zároveň vypomůžou ve vytížených varnách.
-
Sestavujeme návrh systému následného vzdělávání pro již zaměstnané kuchaře a kuchařky včetně specifických kurzů pro dané pozice. Pro zájemce už nyní připravujeme praktické kurzy kulinářských technik nebo dietního stravování a online kurzy s gastronomickou a výživovou tematikou.
Code of ethics
By adopting and enforcing this Code, within the We Have It on the Plate and We Don't Care (MTNT) project, we work together to improve the reputation and quality of school meals and strengthen the ability of all cooperating partners to act fairly and transparently on the basis of mutual long-term and lasting trust. .
We hereby undertake and agree that:
we maintain the highest standards of mutual behavior by using only legal and ethical means in all activities,
we actively support the highest level of moral integrity (honesty, integrity and integrity),
we actively, openly and honestly cooperate with other partners on the development of the highest possible quality of the school catering system, which affects the health of the children's generation
we are fair, impartial and we respect employers, employees, co-workers, competitors, customers, the public and all professional relationships,
we pay attention to honesty in all public statements concerning school meals, which we present at MTNT,
we comply with all relevant state and international laws and regulations concerning nutrition and gastronomy,
we pay attention to safety at work,
we distance ourselves from consciously dealing with those who use any forced labor or otherwise exploitative working conditions,
we distance ourselves from any unfair or deceptive practices and always present our intentions honestly and openly,
we are not discriminatory in any way, we respect cultural, national, age and gender diversity,
we respect the rights of others regarding their intellectual property such as patents, copyrights, trademarks and trade secrets. If an unintentional breach of ignorance occurs, we immediately resolve and correct it,
we comply with all antitrust and competition laws and all laws that prohibit unfair or unethical business practices,
we respect the competition, we do not make false statements about it and we do not comment on its activities without good faith,
we provide the professional and lay public with complete and honest information on all essential conditions of any agreement with them,
we comply with contractual obligations in good faith,
if we act on behalf of MTNT, we do so positively, constructively and professionally,
we never give bribes or other corrupt payments in any form, directly or indirectly, to anyone for the purpose of obtaining or retaining a business or favorable event, nor do we offer or distribute any illegal gift that is, or may be, contrary to the organization's rules or could be in the recipient evoke a sense of expected commitment.
within the MTNT project, we set standards in various areas, which are based on facts, data and research results, we formulate these standards completely independently and in cooperation with independent experts on the given topics.
The standards set within the MTNT project will create a fair and transparent environment for all entities operating in the school catering segment.
This Code does not explicitly set out all aspects of ethical behavior and good practice.
How to get involved
Pilot schools are involved in the project, which will go through the introduction and testing of all quality standards over the years. But your school canteen can also be involved in such a way that you can put the standards that we will gradually publish here into practice and write to us how you are succeeding or, conversely, failing to meet them. This will help us to prepare all the materials in the best possible way so that they are understandable for everyone and work in practice. You can also participate in our seminars or workshops or actively participate in the online education system ( Culinary Arts ).
Strava a gastronomie
Jedním ze základních faktorů ovlivňujících kvalitu stravy podávané ve školních jídelnách je spotřební koš (SK). Jedná se o souhrnné zadání, které určuje několik základních skupin potravin jako jsou třeba maso, mléko, zelenina atd. a stanovuje, v jakém množství mají být zastoupeny ve vydávaných pokrmech. Tak SK zajišťuje, že stravování v jídelnách dodá dětem nutričně adekvátní a pestrou stravu.
Oproti době před 30 lety se dnes mnoho věcí změnilo. Řada potravin, které dnes konzumujeme běžně, nebyla dřív k dostání a tak ve SK chybí. Výrazný nárůst chronických onemocnění a obezity u dětí vedl k potřebě přehodnotit zastoupení jednotlivých surovin v jejich jídelníčcích. I kulinářské umění se posunulo. Jídelny disponují modernějšími technologiemi, které jim dovolují vařit snadněji, zdravěji a lépe.
Spotřební koš musí být v souladu s aktuálními výživovými doporučeními, aby malým školáčkům i větším studentům jídelny dopřávaly nejlepší možnou výživu.
Můžeme to změnit
-
Pracujeme na novele vyhlášky určující podobu spotřebního koše.
-
Připravujeme metodiku plnou konkrétních tipů, návodů i receptů odpovídajících SK pro jídelny i rodiče, kteří se chtějí inspirovat.
-
Vzděláváme personál v kulinářských technikách, protože SK řeší jen suroviny na vstupu a nikoli to co se s nimi děje v kuchyní.
-
Poskytujeme srozumitelnou, detailní metodiku o poskytování dietního stravování ve školních jídelnách.
Dodavatelé
Ve stávající legislativě neexistuje dosud žádný systém či doporučení týkající se zásobování školních jídelen. Dodávky potravin, oděvů i přístrojové techniky probíhají nahodile a operativně. Nefunguje ani řádné monitorování kapitálových a provozních výdajů (CAPEX/OPEX), což může, zejména v případě velkých investic, jako jsou rekonstrukce, výstavby a výměna zastaralé techniky, nadmíru vyčerpávat veřejné finance.
Můžeme to změnit
-
vzniká novela spotřebního koše, která usměrní kvalitu dodavatelů a dodávaných surovin
Péče o zákazníka
Zákazníkem školních jídelen jsou děti. Zaslouží si chutné a výživné jídlo, které jim dodá energii na učení i odpolední aktivity. I školní jídelna může být místem vzdělávání, v ideálním případě má demonstrovat, co se děti v lavicích o výživě naučily. V realitě se ale na výživová témata ve výuce jen těžko hledá místo a dětem bývají v některých případech předávány i zastaralé výživové mýty.
Jako každý zákazník, i děti by měly mít možnost dát jídelnám zpětnou vazbu. Ta může pro vedení jídelen a jejich personál být velkou pomocí v hledání cesty za recepty, které budou nejen zdravé, ale zároveň připravené tak, aby dětem chutnalo.
Nevalná pověst jídelen odrazuje potenciální pracovní síly i mimoškolní strávníky, kteří napomáhají ekonomické stabilitě jídelen. Chybí marketingová komunikace směrem k veřejnosti a pozitivní mediální obraz.
Můžeme to změnit
-
Spolu s odborníky z pedagogických fakult budeme pracovat na zakomponování témat o výživě do školních výukových plánů.
-
Pomůžeme jídelnám najít cestu k oboustranné komunikaci s dětmi.
-
Vytvoříme metodiku komunikace školních jídelen směrem k veřejnosti.